| |||||||||||
Maj 2008 |
Folkhälsoinstitutet bidrar till mörkläggning av problem
Larmrapporterna har duggat tätt i flera år nu angående den försämrade psykiska och fysiska hälsan hos barn. Per Kågeson, författare till boken "Tid för barn" har länge ifrågasatt varför ingenting görs och varför man inte vågar ifrågasätta om det finns det samband mellan de ökande problemen och tidig förskolestart, stora barngrupper och lite personal. Men Folkhälsoinstitutet vägrar envist att ta till sig de studier som ifrågasätter om vi har den ultimata familjepolitiken idag.
Ändå kan situationen i dagens skolor inte undgå någon där en ökning av barn med beteendestörningar skett. Ute i samhället ser vi också allt fler aggressiva beteenden hos barn och svenska barn uppvisar allt sämre resultat i skolan. I OECD:s Pisa undersökning halkar Sverige ner ett snäpp varje gång undersökningen publiceras (i topp ligger Finland år efter år, med en helt annan familjepolitik och skolpolitik än Sverige). Tydliga tecken som gör det rimligt att ifrågasätta myten om att tidig förskolestart per automatik ger socialt välfungerande barn. Inte heller tycks sambandet tidig förskolestart innebära att barn blir extra duktiga i skolan, får då borde det väl synas i en undersökning som till exempel Pisa. Skolverket rapportera också om att allt fler lämnar skolan utan fullständiga kunskaper i alla ämnen. (Cirka 25 procent per år).
Eftersom många journalister hänvisar till den extremt ensidiga och i Hemmaföräldrars ögon direkt felaktiga informationen på Folkhälsoinstitutets hemsida, så ställde vi några frågor till Sven Bremberg som är ansvarig för den information som sprids där.
Madeleine Lidman, hemmaforaldrar.se: Jag
har en liten fråga angående alla de studier i USA och England som visar
att barn som är på dagis mer än 10 timmar i veckan under barnets förskoleår,
uppvisar större risk att bli aggressiva och störande när de kommit i
skolåldern, och att detta är märkbart ännu bland tolvåringar. En
studie som kanske förklarar mycket av de problem med beteendestörningar
som vi ser i dagens skolor även i Sverige. Resultaten
från dessa undersökningar är väldigt relevanta och viktiga för föräldrar
att få kännedom om, är det här någonting som ni kommer att låta föräldrar
få ta del av så att de i största möjliga mån har ett korrekt
faktaunderlag när de fattar beslut om; vid vilken ålder deras barn är
moget att separeras från sina föräldrar samt vilken barnomsorg de ska välja. Läs
gärna mer på länken; http://www.hemmaforaldrar.se/dagis_kan_skada_ditt_barn.htm Sven
Bremberg, Folkhälsoinstitutet: -
Jag
känner väl till de studier Du nämner. Vi
skriver om
Som
framgår skiljer sig svensk dagis (med Madeleine: Finns
det någon studie som visar att dagens stora barngrupper i Sverige med färre
personal än tidigare decennier, inte är skadliga för förskolebarnen?
Det jag känner till angående dagens förskola är den studie som förra
regeringen gjorde i samband med att de avvisade att förskolebarn ska ha
skydd i arbetsmiljölagen. Läser man noga i det materialet så finns det
flera tunga instanser som anser att det finns allvarliga brister i dagens
förskola - bland annat just för att barngrupperna är så stora,
bullernivån så hög och personalen så få plus att de byts ut ofta. (Läs
gärna; http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_13046398.asp) Sedan
går det ju inte att komma ifrån att vi ser samma utveckling i Sverige
som i England ute i våra skolor (det nämnde de på tv senast igår)
där lärarna slår larm om att allt fler barn har så svåra beteendestörningar
att lärarna har svårt att klara av undervisningen. Vad är din kommentar
till att den psykiska ohälsan ökar och att beteendestörningar blir fler
- vad tror du att det beror på? Sven
Bremberg: - Angående barngruppernas storlek. Studierna av frågan är enligt min uppfattning inte entydliga. Från ett kommunal perspektiv är personaltäthet en avsevärt större fråga eftersom det är här kostnaderna ligger. Enligt skolverkets senaste rapport har barngrupperna blivit mindre. Genomsnittet är som jag förstår ganska OK med det finns lokala avvikelser. Så till frågan om psykisk ohälsa. Har varit ensamutredare till "Ungdomar, stress och psykisk ohälsa SOU 2006:77" som presenterades i augusti och som ligger på regeringens hemsida. Den i särklass främsta förklaringen till mer problem är den försämrade arbetsmarknaden för unga. Lärartätheten i skolan är sannolikt ingen viktig förklaring. Fakta gruppstorlek i förskolan
* Viktigt att poängtera att det är ett snitt med stora lokala variationer. Arjeplog har till exempel 24,3 barn per grupp i snitt.
Läs också:
Långa arbetsveckor och hög konsumtion jagar föräldrar
Blind feminism har skadat våra barn
Berätta sanningen för föräldrarna
Kärlekens roll - hur känslomässig närhet formar det lilla barnets hjärna
Allt fler unga försöker begå självmord
Gatuvåldet har ökat för varje år
Lilla barn du förtjänar bättre
Per Kågeson: Sverige borde följa FN:s Barnkonvention
Allt fler unga skadar sig genom att skära sig
Våld och trakasserier drabbar många lärare
Med kunskapen finns hoppet - hoppet om en bättre uppväxt
Familjepolitiken ger unga ont i ryggen
England oroas över en familjepolitik som liknar Sveriges
Debatt i Tyskland om familjepolitiken - oro över att den liknar Sveriges
Stress påverkar det lilla barnets hjärna
Mer måste göras för unga som mår dåligt
Mindre tid med barnen ger mer stök i skolan
16-åring häktad för hot mot skola
Hot och våld största problemet i skolan
Skolor dåligt förberedda på hot och våld
Var tredje lärare utsatt för våld eller hot
Sexuella övergrepp mellan barn ökar
Unga sexbrottslingar allt fler
Älskade barn blir inte våldtäktsmän
Pojkars hjärnor skadas av tidig separation
Dagis är skadligt för små barn
Behandling av anknytningsproblem
Ökning av funktionshinder som ADHD i skolan
Fler och fler barn hamnar i särskola
Förskolan, forskningen och sanningen
Stress gör barn både psykiskt och fysiskt sjuka
Familjepolitik med konsekvenser
Vi måste återta föräldraansvaret
BO:s årsrapport 2007: Den psykiska ohälsan hos små barn ökar
|
|