| ||
21 juni 2006 |
Förskolan, forskningen och sanningen I
arbetet med ett större bokprojekt, Att följa sitt hjärta – i
jantelagens Sverige, har jag haft anledning att titta närmare på
forskningen om förskolan. Här är en kort sammanfattning av vad jag
hittat. Jag deltog i SVT Debatt den 30/5 om valfrihet i barnomsorgen och här
utvecklar jag resonemanget jag förde där. Jag
menar att det finns två osanna myter som snedvrider hela den svenska
familjepolitiska debatten. Myt
1: Svensk förskola är bäst i världen. Denna myt torgförs regelbundet
av den svenska regeringen. Myt
2: Att det finns starkt vetenskapligt stöd för att förskolan främjar
barns hälsa och utveckling bättre än omsorg i hemmet. Detta är
budskapet på Folkhälsoinstitutets webbsida ”Förskola – hälsoeffekter”. Efter
några timmar på nätet och möjligen med några hundralappar för att köpa
och ladda ner vetenskapliga artiklar kan vem som helst bekräfta för sig
själv att ingen av dessa två myter är sanna. Svenska förskolor är
inte bäst i världen för barn under tre års ålder. Förskolor främjar
vare sig hälsa eller utveckling hos barn bättre än omsorg i hemmet för
barn under tre års ålder. Därmed inte sagt att förskolor är skadliga,
men inte heller att de är idealiska för så små barn. Möjligtvis kan
man säga att svenska förskolor hör till de bästa i världen för barn
över tre års ålder. Man kan också säga att det finns visst
vetenskapligt stöd för att en förskola av hög kvalitet främjar
utveckling hos barn över tre år. Men under tre års ålder talar det
mesta för, att även den bästa förskola är ett något sämre
alternativ jämfört med friska föräldrar som själva vill ta omsorg om
sina barn. Folkhälsoinstitutets
webbsida, ”Förskola – hälsoeffekter”, används regelbundet i den
politiska debatten bl.a. av förskoleministern och nu senast i en artikel
i tidskriften Ordfront om Föräldraupproret. Slutsatserna på ”Förskola
– hälsoeffekter” är rejält tendentiösa för att uttrycka sig milt.
Man frågar sig varför svenska folket ges felaktig information av statens
institutioner finansierade med skattemedel? Trots ihärdiga påstötningar
från min sida under våren har Folkhälsoinstitutet bara infört
marginella förändringar på denna webbsida. De förändringar som gjorts
visar dock att man inte verkar helt säker på sin sak. Låt
mig visa varför dessa två myter är osanna. Myten
om den svenska förskolans överlägsna kvalitet Sverige
har vare sig regler eller rekommendationer för gruppstorlek och personaltäthet
i förskolan, vilket är två avgörande faktorer för kvalitet. Krav
respektive rekommendationer för bl.a. personaltäthet i förskolan finns
däremot i både Storbritannien och i USA. I
den brittiska regeringens informationsbroschyr, Full day care –
national standards for under 8s day care and childminding (1), framgår
tydligt de krav som ställs på bland annat förskolor. Den personaltäthet
som krävs för ettåringar är 3:1, alltså högst tre barn per vuxen. För
tvååringar krävs 4:1, alltså högst fyra barn per vuxen. Få svenska förskolor
kan ståta med en sådan personaltäthet, en personaltäthet som idag är
ett krav i Storbritannien. För treåringar och äldre krävs 8:1, alltså
högst åtta barn per vuxen. Där kan Sverige framgångsrikt konkurrera.
Den svenska förskolan har enligt Skolverket en genomsnittlig personaltäthet
på 5,4:1, alltså 5,4 barn per vuxen utslaget på alla åldrar. Men när
det gäller personaltätheten för barn under tre år, den känsligaste åldern,
så har Storbritannien både klara regler och dessutom bättre kvalitet. Amerikansk
barnomsorg förtalas ofta i Sverige. Men bilden är splittrad. På
nationell nivå i USA finns rekommendationer. Alla delstater följer dock
inte rekommendationerna. Men ett fåtal delstater har gjort dessa
rekommendationer till lag och därmed lyft sig rejält över den svenska
nivån för barn under tre år. Rekommendationerna handlar inte bara om
personaltäthet utan även om gruppstorlek. National Health and Safety Performance Standards:
Guidelines for Out-of-Home Child Care Programs
(2) ger följande rekommendationer för barnomsorg utanför hemmet: 0-24
månader, 3:1, högst tre barn per vuxen, högst 6 barn i gruppen. 25-30
månader, 4:1, högst fyra barn per vuxen, högst 8 barn i gruppen. 31-35
månader, 5:1, högst fem barn per vuxen, högst 10 barn i gruppen. 3 åringar,
7:1, högst sju barn per vuxen, högst 14 barn i gruppen 4-5
åringar, 8:1 högst åtta barn per vuxen, högst 16 barn i gruppen. Vissa
delstater i USA sätter alltså via lag stopp för mer än 6 eller 8 barn
i en grupp med 1–2 åringar. I Sverige har vi typiskt 12–14 barn i småbarnsgrupperna
och i vissa fall ända upp till 17 barn. Det
som gör att USA och Storbritannien har så hårda rekommendationer
respektive krav för förskolan för barn under tre år, är att man är
medveten om de små barnens extra stora känslighet. Stress i denna ålder
kan ge kronisk överkänslighet för stress ända upp i vuxen ålder
enligt nya neurobiologiska rön (3). Någon sådan medvetenhet verkar inte
finnas hos svenska beslutsfattare, trots att svensk expertis känner till
den. Som barnpsykiatern Magnus Kihlbom påpekar i skriften Om små
barns behov och utveckling utgiven av Myndigheten för skolutveckling,
så är Läroplan för förskolan inte tillämplig på ettåringar
eftersom de har helt andra behov än femåringar. Tilläggas
bör att de amerikanska rekommendationerna för förskolan, liksom de
brittiska reglerna, ställer höga krav på utbildning hos de vuxna som
arbetar i förskolan. I detta avseende föreligger ingen nämnvärd
skillnad jämfört med Sverige. Många
signaler tyder på att den svenska förskolan har för stora grupper och för
lite personal för att kunna ge en rimlig arbetssituation. I en undersökning
gjord i Kommunalarbetaren nr 15, 2004 berättar barnskötare vad de anser
om kvaliteten i den svenska förskolan. De flesta av de tillfrågade
barnskötarna ville inte ha sina egna barn i sin egen förskola, de kände
inte att de hunnit med jobbet utan stress efter arbetsdagens slut och de
skulle inte rekommendera sin dotter, son eller vän att börja jobba i
denna förskola. De berättar också att Läroplan för förskolan inte
alltid är genomförbar i dagens stora barngrupper. (4) I en
statlig utredning om arbetsmiljö som nyligen kommit ut, där även förskolan
granskats, konstateras att olycksfallen i förskolan ökat och att en
orsak till detta är för stora barngrupper och för lite personal. (5) Flera
undersökningar pekar på buller som ett allvarligt hälsoproblem i många
svenska förskolor. Det leder till ökad stress för både barn och
personal och kan också leda till tinnitus. (6) OECD
påpekar i sin rapport om förskolan i Sverige, Starting Strong:
Early Childhood Education and Care, att kvaliteten på förskolan i
Sverige har försämrats under 90-talet i vissa kommuner där personaltätheten
har minskat. (7) Men
det räcker inte bara med strukturella faktorer som gruppstorlek och
personaltäthet för att garantera kvaliteten i förskolan. Också
personalens lyhördhet spelar in, något som den amerikanske forskaren
Michael E. Lamb kallar för dynamiska faktorer (8). Välutbildad förskolepersonal
som trivs i en stressfri miljö med hög personaltäthet i små grupper
har förstås större möjlighet att ge de små barnen det gensvar de behöver.
Men inte heller här finns några tecken på att Sverige skulle nå en hög
kvalitet. Förutom vad som nämnts ovan från Kommunalarbetarens undersökning
så finns hos förskolepersonal en stor andel långtidssjukskrivningar. Den
svenska förskolan är alltså inte världsbäst. Men även om den vore världsbäst
så gör bristerna i kvaliteten idag att det finns förskolor i Sverige
som inte är en helt idealisk miljö vare sig för barn eller personal.
Detta gäller i synnerhet för barn under tre års ålder. Myten
om att förskolan generellt befrämjar barnens hälsa och utveckling Låt
oss gå tillbaka till USA och Storbritannien. Där har de största undersökningarna
om förskolans effekter på barns utveckling gjorts. Den nya välgjorda
amerikanska NICHD-studien tillsammans med de brittiska FCCC- och EPPE–studierna
är gjorda på sammanlagt 5000 barn. I dessa studier finns både bättre
och sämre förskolor än de svenska. Läser man noga i NICHD-rapporten så
ser man dock att den genomsnittliga personaltätheten på de undersökta förskolorna
för barn yngre än 3 år ligger i nivå med det svenska genomsnittet.
Dessutom är ca 13% av de undersökta förskolorna i NICHD-studien i nivå
med de amerikanska rekommendationerna som nämnts ovan vilket innebär en
högre kvalitet än i Sverige (9). En
utmärkt sammanfattning av dessa tre stora nygjorda studier finns att läsa
i två artiklar i den brittiska vänsterliberala dagstidningen The
Guardian den 8 juli 2004 (10). Där yttrar sig tre forskare från var och
en av dessa tre stora studier, professor Edward Melhuish från EPPE,
professor Jay Belsky från NICHD och Penelope Leach från FCCC (11).
Samtliga tre forskare är eniga om förskola för barn under tre år inte
är idealiskt, vilket för vissa barn kan leda till något ökade
observerbara beteendeproblem, även på förskolor av högsta kvalitet. En
kvalitet som vi har sett är högre än det svenska genomsnittet. De
ökade beteendeproblemen består enligt Leach av något sämre social
utveckling och sämre förmåga att hantera sina känslor. Enligt Belsky
består de bland annat av ökad aggressivitet, sämre förmåga att umgås
med andra och större ohörsamhet. Enligt Melhuish består de av störande
uppträdande, anti-socialt beteende, sämre samarbetsförmåga och mindre
vilja att följa regler. Det
ska poängteras att det inte är stora skillnader och att de inte uppträder
hos alla barn, men de är ändå signifikanta förändringar som uppstår
vid mer än 12-20 timmar per vecka vistelse i förskolan före tre års ålder.
NICHD-studien visar att dessa beteendeproblem uppstår oavsett kvaliteten
på förskolan. EPPE-studien säger att de visserligen minskar något med
ökande kvalitet men att inte ens den bästa förskolan helt kan eliminera
dem. Allt enligt The Guardians artikel. Den
som vill läsa vidare kan hitta en vetenskaplig artikel på nätet från
American Educational Journal (12) som berättar om de senaste rönen från
NICHD–studien. Artikeln sammanfattar studien och handlar sedan om hur
det gick för barnen i studien när de började skolan. Hos de nio år
gamla barnen har beteendeproblemen jämnat ut sig, i huvudsak genom att
hemmabarnen tuffat till sig. Däremot visar det sig att de barn som
tillbringat många timmar på förskola innan 4.5 års ålder har något sämre
social förmåga och något sämre arbetsvanor i nioårsåldern än de som
varit kortare tid på förskola eller inte alls före 4,5 års ålder. Visserligen
har barnen som gått på förskola av den högsta kvaliteten utvecklats
lite bättre kognitivt än hemmabarnen. Penelope Leach frågar sig dock på
ett ställe om detta är önskvärt eftersom beteendeproblem är svårare
att komma till rätta med än att vara aningen efter inlärningsmässigt. Studierna
bakom Folkhälsoinstitutets hemsida, ”Förskola – hälsoeffekter”. Man
kan då fråga sig på vad Folkhälsoinstitutet bygger sin tes på att
”det vetenskapliga stödet för att förskola främjar barns utveckling
och hälsa således är starkt”. Den som gör sig omaket att sätta sig
in i de studier som ligger till grund för påståendet på Folkhälsoinstitutets
hemsida inser snabbt att påståendet är svagt underbyggt. För barn
under tre års ålder är det inte underbyggt alls. (13) För
det första kan man konstatera att det finns en hel del kända hälsoproblem
med förskola som ökade infektioner, olycksfall och tinnitus. Så påståendet
om om att främja hälsa kan avfärdas direkt. (3), (5) Nästa
fråga handlar då om ifall förskolan ”främjar barns utveckling”.
Utifrån EPPE-studien ovan på 3000 brittiska barn så framkommer att
barns utveckling främjas av 3-4 timmar om dagen på förskola från tre
års ålder. Under tre års ålder och i synnerhet under två års ålder
finns de nämnda ökade beteendeproblemen enligt The Guardians artikel
ovan. EPPE-studien visar också att vistelse på förskola mer än 3-4
timmar om dagen inte ger ytterligare utveckling. Jag har inte hittat något
som säger att 10-timmar om dagen i barngrupper på 26 barn skulle vara
den idealiska miljön ens för en 4-5 åring. Låt
mig igenom de av Folkhälsoinstitutet refererade källorna en efter en. Zoritch
2000 (14). I denna studie har forskarna uteslutande studerat socialt
utsatta grupper i USA som dessutom fått ett direkt stöd till familjen i
form av handledning. Ett sådant familjestöd beskrivs i Folkhälsoinstitutets
skrift Nya verktyg för föräldrar som mycket effektivt med en
stark vetenskaplig förankring. Det låter rimligt utifrån
utvecklingspsykologins anknytningsteori. Men detta har inte med förskola
att göra. Det framgår i Zoritch-studiens sammanfattning att man inte
utrett vilken intervention, förskola eller föräldrastöd, som haft den
avgörande effekten. Därmed säger denna studie inget om förskolans
effekter under svenska förhållanden, vilket Folkhälsoinstitutet erkänner
om än i något mer försiktiga ordalag. EPPE
(15) I denna studie framgår enligt The Guardians artikel ovan att många
timmar på förskola innan tre års ålder, och i synnerhet innan två års
ålder, har ett samband med fler anti-sociala beteenden vid tre års ålder.
Inte ens de bästa förskolorna kan helt eliminera detta. Professor Edward
Melhuish, som är en av forskarna bakom studien, säger i artikeln att
risken finns vid 20-25 timmars vistelse på förskola i veckan eller mer.
Edward Melhuish är Storbritanniens kanske mest respekterade forskare på
området och har även lett utvärderingen av brittiska regeringens förskoleprogram
SureStart. Broberg
(16). Denna studie handlar dels om en liten grupp, 146 barn, dels var
barnen hemma åtminstone till 16-19 månaders ålder. Men framförallt
rekryterades barnen till studien 1982 och 1983, en tid när svensk
barnomsorg höll en klart högre personaltäthet och mindre gruppstorlek
än idag. Det är alltså inte alls säkert att samma studie gjord idag
skulle visa samma goda kognitiva resultat. Slutligen har studien överhuvudtaget
inte undersökt eventuella beteendeproblem. Andersson
(17). Denna ofta refererade studie är också gjord på en liten grupp,
drygt 100 barn, även den vid en tidpunkt när svensk förskola höll en väsentligt
högre personaltäthet och mindre gruppstorlek än idag. Dess relevans
idag kan därmed ifrågasättas bara utifrån detta. Dessutom har dess
mest framträdande slutsats, att förskola före ett års ålder skulle ge
bättre resultat vare sig kunnat verifieras eller förklaras. Resultatet
motsägs dessutom av flera andra studier. Inte heller den svenska
regeringen tror uppenbart på denna studie. Varför skulle vi då ha 13-16
månaders föräldraledighet? Love
2003 (18). Detta är en sammanställning av tre studier i form av en
artikel i den vetenskapliga tidskriften Child Development. Den första ingående
australiensiska studien visar på ökade beteendeproblem. Siffran från
Folkhälsoinstitutets webbsida att en personaltäthet på 10 anställda
per 100 barn skulle räcka för ett positivt kognitivt resultat kommer från
underlaget 147 mödrar i denna australiensiska studie och gäller för 3-5
åringar. Den kan inte generaliseras till 1-3 åringar eftersom mindre
barn har helt andra behov. Den andra refererade studien visar att den
amerikanska barnomsorgen i NICHD-studien ger bättre utfall än en sämre
barnomsorg i ett annat land. Knappast förvånande och säger inget om
svensk barnomsorg som ligger i kvalitetsnivå med NICHD för de mindre
barnen. Den tredje refererade artikeln är att samma typ som Zoritch ovan.
Barn i socialt utsatta områden i USA har givits barnomsorg av hög
kvalitet i kombination med särskilt familjestöd. Inte alla barn har gått
i förskola. Det goda resultatet beror mer sannolikt på familjestödet än
på förskolan. Dessa
studier som Folkhälsoinstitutet hänvisar till säger, som vi kan se,
inte mycket om effekterna av dagens svenska förskola. Webbsidan verkar
hastigt tillkommen, de ingående studierna knappt undersökta. Efter
kritik från utomstående har några andra studier tillkommit. De
amerikanska och brittiska studier som jag refererar ovan må ha brister,
men som läsaren kan se är de rimligtvis mer relevanta på dagens svenska
förskolor än någon av de studier som Folkhälsoinstitutet hänvisar
till. En
del läsare tycker kanske att detta är mycket tjat om studier. De tycker
att vem som helst kan se att barn mår sämre idag än för 30 år sedan.
Det ligger en hel del i den observationen. Det enda skälet för mig att
bemöta dessa mindre relevanta studier är att de används som ett
argument för att ensidigt ge skattemedel till förskolan. De används som
argument för att inte ge motsvarande ersättning för omsorg i hemmet.
Detta är alltså inte bara en djup orättvisa för alla hemmaföräldrar.
Det är också ett argument som saknar vetenskapligt stöd. Slutsatser Föräldrar
har ingen anledning att känna någon större oro utifrån dessa studier.
Ingen av dem visar att förskolan skulle vara skadligt för flertalet
barn. Däremot visar de att förskola inte är helt bra för en del barn
under tre år och kanske inte idealiskt för något småbarn. Med de stora
grupper som finns på en del svenska förskolor idag är det inte ens säkert
att förskolan är idealisk för alla äldre barn. Därmed bör de föräldrar
som så önskar få ekonomisk möjlighet att ta omsorg om i varje fall för
barn som ännu inte fyllt tre år. Vad
som är helt klart är följande: 1.
Svenska förskolor år är inte bäst i världen för barn under tre år. 2.
Även världens bästa förskolor uppvisar vissa negativa effekter för
barn som är yngre än 3-4 år. 3.
Det finns inga belägg för att förskola för barn under tre år skulle
vara bättre än omsorgen från friska föräldrar som själva vill ta
hand om sina barn. Snarare visar studierna att dessa föräldrars omsorg
om sina små barn i viktiga avseenden är något bättre än även de bästa
förskolorna. Insikten att föräldrar är bäst för små barn är självklart
för många, men tyvärr inte för dagens svenska statsmakter. Den
första slutsatsen måste bli att föräldrar som har sina barn på förskolan
har rätt att kräva förskola av en högre kvalitet än idag. Det finns
ingen anledning att Sverige ska ha sämre personaltäthet för de minsta känsligaste
barnen än Storbritannien. Även förskolepersonalen har rätt att kräva
mindre grupper och en bättre personaltäthet för att få en rimlig
arbetssituation. Den
andra slutsatsen är att de föräldrar som vill vara hemma med sina barn
under de första 3-4 åren måste få samma ekonomiska stöd från staten
som förskolebarnen, av den enkla anledningen att friska föräldrar som
vill vara hemma kan ge barnen den kanske bästa omsorgen. Det stärker
också kontakten med barnen inför tonåren. Staten måste hålla sig
ekonomiskt neutral och låta varje litet barn få samma ekonomiska stöd
oavsett om det är hemma eller på förskolan. Vad
beror den psykiska ohälsan hos barnen på? Där finns fler faktorer att
ta med än vad som får plats i denna artikel. Jag redogör utförligt för
detta i min kommande bok, Att följa sitt hjärta – i jantelagens
Sverige. Så mycket kan i alla fall sägas att om föräldrar fick avgöra,
utan ekonomiska påtryckningar som idag, huruvida deras ettåring eller tvååring
skulle vara hemma eller gå på förskolan så skulle barn och ungdomar må
bättre än vad de gör idag. Det har jag blivit övertygad om. Jonas
Himmelstrand, ledarskapskonsult, författare och trebarnspappa PS.
Varför engagerar sig en ledarskapskonsult i denna fråga? Ja, efter att
som ledarskapskonsult ha sett tusentals svenskar i olika krävande
utvecklingssituationer i arbetslivet sedan början av 80-talet började
jag mot slutet av 90-talet att ana vissa mönster beträffande uppväxt
och familjeliv. Jag hörde till exempel många föräldrar spontant berätta
hur fel det kändes att lämna sin 1-2 åring på förskolan. Hur påverkas
de av denna frustration, undrade jag? Samtidigt såg jag mina egna och
andras barn i de känsliga åldrarna och funderade på min egen uppväxt.
Jag blev nyfiken och började studera litteraturen och forskningen. Så småningom
klarnade sambanden och jag började förstå att vi stod inför ett
betydande samhällsproblem. Ett problem som till viss del orsakades av den
kil på ca 100 000 kr som statsmakterna, i form av ensidigt ekonomiskt stöd
till förskolan, varje år sätter mellan föräldrar och vart och ett av
deras små barn. DS. Källor: (1) Full day care – national standards för under 8s
day care and childminding http://www.surestart.gov.uk/_doc/P0000411.PDF (2) National Health and Safety Performance Standards:
Guidelines for Out-of-Home Child Care Programs http://aspe.hhs.gov/hsp/ccquality-ind02/#Staff1 (3)
Om små barns behov och utveckling – nyare utvecklingspsykologiska och
neurobiogiska rön, av barnpsykiater Magnus Kihlbom. Utgiven av
Myndigheten för skolutveckling. Why Love Matters – how affection shapes a baby’s
brain, av psykoterapeuten Sue Gerhardt. Brunner-Routledge 2004. ISBN
1583918175 Cradle of civilisation, by Sue Gerhardt i The Guardian
040724 (4)
Kommunalarbetaren nr 15, 2004 Artikeln kan läsas i kortversion på: www.kommunalarbetaren.com (5)
Bättre arbetsmiljöregler I. Samverkan, utbildning, avtal m.m. SOU
2006:44 (6)
Buller i förskolan, se Kihlbom ovan (7) OECD Starting Strong: Early Childhood Education and
Care - Sweden (8) Effects of Nonparental Child Development: An Update,
by Michael E. Lamb, 1996 (9) Child Care and Child Development, Results from the
NICHD Study of Early Child Care and Youth Development, edited by The NICHD
Early Child Care Research Network. The Guilford Press 2005. ISBN
1-59385-138-3. (10) The Guardian 040708 Nursery tales, part 1 Nursery tales, part 2 (11) FCCC, artikel i The Guardian 051002 artikel i The Guardian 041003 (12) Early Child Care and Children’s Development in
the Primary Grades: Follow-Up Results from the NICHD Study of Early Child
Care, American Educational Research Journal, 2005, 43,
537-570. (13)
Folkhälsoinstitutets webbsida, Förskola och hälsoeffekter (14) Zoritch 2000, Day care for pre–school children (15) EPPE, Institute of Education, University of London (16) Broberg 1997, Effects of day care on the
development of cognitive abilities in 8-year-olds: a longitudinal study. (17) Andersson 1989, Effects of public day-care: a
longitudinal study. (18) Love 2003, Child care quality matters: how
conclusions may vary with context.
|
Jonas Himmelstrand
|