När förskoleminister Nyamko Sabuni och Socialdemokraternas skolpolitiska talesperson Ibrahim Baylan i förra veckan möttes för att diskutera förskolan i Aktuellt uteblev diskussionen eftersom de båda var rörande överens om att förskolan är till för barnen, inte för att föräldrarna ska kunna arbeta, och att landets kommuner måste skärpa sig.
Nyhetsinslaget som skulle diskuteras visade nämligen
att drygt 200 kommuner säger nej till att låta
barnen vara på förskolan när en förälder har en
ledig dag.
Bara ett tjugotal kommuner säger klart ja till att
låta barnen få vara på förskolan även om en förälder
är ledig.
”Det är barnen som drabbas” menade en upprörd Sabuni.
Baylan instämde och betonade att barnen behöver den
”lek och trygghet” som förskolan kan erbjuda.
Det är inte första gången Sabuni uttrycker oro över
barn som tvingas tillbringa tid med sina föräldrar
istället för med utbildad personal. Som ett svar på
Kristdemokraternas uppdaterade familjepolitik
hävdade ministern att ”en förälder aldrig kan
jämställas med en utbildad förskolepedagog”.
Utbildningskrav på föräldrakooperativ
Fixeringen vid att små barn behöver tillbringa
dagarna med utbildade pedagoger har lett till en
långvarig och kraftig minskning av antalet
dagbarnvårdare. Att Sabuni och andra valt att tolka
lagen som att dagbarnvårdare måste vara utbildade
eller ha rätt erfarenhet har lett till problem för
flera alternativa former av barnomsorg runt om i
landet. I våras underkände Håbo kommun föräldrarnas
engagemang i kommunens föräldrakooperativ med
hänvisning till att all personal ska vara utbildad
förskolepersonal. Något som skapade stor oro bland
landets 660 kooperativa förskolor.
Även familjedaghemmens existens har hotats av den alltför hårdnackade tolkningen om utbildningskrav. Medan kommuner som Täby, Österåker och Uddevalla gått i täten för att skapa flexibilitet med modeller för familjedaghem som ger rätt att räkna och få bidrag för egna barn i verksamheten har andra kommuner valt att dra ner på antalet dagbarnvårdare.
Pedagogisk
omsorg
Efter en genomförd kartläggning av den pedagogiska
omsorgen i samtliga kommuner i Sverige har
Skolverket i ”Allmänna råd med kommentarer för
pedagogisk omsorg” slagit fast att erfarenhet av
arbete med barn kan innebära att ha arbetat ideellt
med andra barn än de egna samt att ”I vad mån enbart
föräldraerfarenhet kan anses vara tillräckligt får
bedömas i det enskilda fallet”.
Medan Sabuni och Baylan i ohelig allians söker skydda barnen från att drabbas av att behöva vara med sina föräldrar väljer Skolverket att förtydliga vikten av valfrihet och ett brett utbud av omsorg av våra barn. Barn som har vitt skilda förutsättningar och behov och vars föräldrar i de allra flesta fall är absolut bäst lämpade att ta hand om sina barn. Även på en ledig dag.
Elisabet Lann
Ledarskribent