Sammanställning över negativa effekter samt larmen om krisen i förskolan
Sammanställning:
1999: Andrea Dettling: Förskolebarn har förhöjda nivåer av kortisol och är mer aggressiva
2000: Barnombudsmannen, BO, larmar om att barn far illa i förskolan
2005: Boken Tid för barn varnar för riskerna med förskola
2006: NICHD-studien – förskola kan vara skadligt för ditt barn
2007: BO:s årsrapport visar att den psykiska ohälsan hos små barn ökar
2007: Boken Kärlekens roll om farlig stress hos små barn som lämnas i förskolan
2010: Boken Förskolan för de allra minsta. På gott och ont varnar för riskerna med förskola
2013: Förskoleupproret startas med anledning av krisen i förskolan
2014: Boken Mår barnen bra i förskolan? varnar för att det saknas forskning om förskolans effekt
2015: Forskning från Quebec i Kanada visar på negativa effekter av förskola
2017: Ny forskning från Norge visar på negativa effekter av förskola
2017: Höga kortisolnivåer kan deformera uppbyggnaden av barnets hjärna
2020: IFAU:s påstående om positiva fördelar för alla barn som gått i förskola saknar stöd i den forskning de presenterar
2022: Ny studie från USA visar att förskolebarn lär sig mindre och får fler beteendeproblem
2023: SNS sammanställning om förskolan håller inte måttet – ny forskning visar på många risker