ForskningFörskola

Sammanställning över negativa effekter samt larmen om krisen i förskolan

Sammanställning:

1999: Andrea Dettling: Förskolebarn har förhöjda nivåer av kortisol och är mer aggressiva 

2000: Barnombudsmannen, BO, larmar om att barn far illa i förskolan

2005: Boken Tid för barn varnar för riskerna med förskola

2006: NICHD-studien – förskola kan vara skadligt för ditt barn

2007: BO:s årsrapport visar att den psykiska ohälsan hos små barn ökar

2007: Boken Kärlekens roll om farlig stress hos små barn som lämnas i förskolan

2010: Boken Förskolan för de allra minsta. På gott och ont varnar för riskerna med förskola

2013: Förskoleupproret startas med anledning av krisen i förskolan

2014: Boken Mår barnen bra i förskolan? varnar för att det saknas forskning om förskolans effekt

2015: Forskning från Quebec i Kanada visar på negativa effekter av förskola

2017: Ny forskning från Norge visar på negativa effekter av förskola

2017: Höga kortisolnivåer kan deformera uppbyggnaden av barnets hjärna

2020: IFAU:s påstående om positiva fördelar för alla barn som gått i förskola saknar stöd i den forskning de presenterar

2022: Ny studie från USA visar att förskolebarn lär sig mindre och får fler beteendeproblem

2023: SNS sammanställning om förskolan håller inte måttet – ny forskning visar på många risker

2024: Därför är förskola inte bra för barns språkutveckling

Hemmaföräldern

Mamma till tre barn som arbetat för valfrihet i över 20 år och som aktivt arbetat för att stötta, inspirera och ge föräldrar modet att våga följa sin magkänsla och välja tid för barn och balans mellan familj och arbete.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *