AnknytningFörskolaneurobiologiSmå barns behovutvecklingspsykologi

”Om inte jag får vara lärare i förskolan – vem ska då bilda Sverige?”

Sveriges Lärare har just nu en kampanj för mindre barngrupper i förskolan. Det är väl bra i och för sig att de driver den frågan även om fokus ligger fel, för det små barn behöver är inte undervisning – utan en verksamhet som bygger på små barns behov utifrån forskning om anknytning, neurobiologi och utvecklingspsykologi. Små barn behöver rustas så de får en trygg grund att stå på och en inre arbetsmodell för hur de ska klara av livets utmaningar. Risken är annars stor för att de drabbas av psykisk ohälsa senare i livet.

Nu senast matar Sveriges lärare ut kampanjen: ”Om inte jag får vara lärare i förskolan – vem ska då bilda Sverige?”

Jag vet inte – inte för att vara elak, men är det verkligen en så bra slogan att mata ut?  Det är inte korrekt svenska och ligger fokus verkligen rätt? Låt oss fundera ett varv på vad små barn ett till tre år behöver. Jo, de behöver närhet, kärlek, god omsorg, trygg anknytning och socialt samspel med en vuxen som vägleder dem ut i världen och hjälper dem att skapa sig en inre arbetsmodell för hur livet ska hanteras. Inte några av dessa grundläggande viktiga bitar finns med i dagens förskola som skolifierats intill ren dumhet. Undervisning för små barn?!? Tids nog ska de gå i skolan i många och långa år, men vilka färdigheter behöver de skaffa sig innan dess? Det är lite som att man måste lära sig gå innan man kan springa…

När vi läser om den ständigt ökande psykiska ohälsan hos barn och ungdomar – där självmord är den vanligaste dödsorsaken hos barn mellan 15–24 år så undrar jag om fokus bör vara att undervisa ”för att bilda Sverige?” När så många barn mår dåligt och inte fått med sig det de behöver inför sin resa på livets väg, så borde vi istället vända blicken mot vad små barn faktiskt behöver och se till att de sedan får det.

Kampanjen från Sveriges Lärare lyder så här:

Det är utmanande som lärare i förskolan att hinna planera, genomföra och utveckla undervisning som kommer alla barn till godo.
När barngrupperna är för stora det leder till en miljö där jag inte hinner se varje barn.
Jag vet att det vore bättre för barnen med mindre barngrupper.
Kärnuppdrag: att undervisa
Om inte jag får vara lärare vem ska då bilda Sverige?

Jag skulle vilja säga följande istället:

Det är utmanande för pedagogerna idag att hinna ge barnen det behöver, se till att de får den närhet, kärlek, goda omsorg, trygga anknytning och sociala samspel med en vuxen som de behöver för skapa sig en trygg inre arbetsmodell för hur livet ska hanteras.
När barngrupperna är för stora och själva inriktingen på förskolans verksamhet ligger helt fel, riskerar många barn att drabbas av psykisk ohälsa senare i livet.
Kärnuppdrag: Pedagogernas kärnuppdrag borde vara att se till att alla barn får det de behöver utifrån forskning om anknytning, neurobiologi och utvecklingspsykologi.
Om inte pedagogerna i förskolan får kunskap om vad små barn faktiskt behöver – hur ska barnen då bli välmående och få en stabil grund att stå på inför skolstarten?

Varför försöker makten tvinga in 100 procent av alla barn i förskolan när den inte ens är utformad efter små barns behov. Vi måste rädda kvar valfriheten och göra familjepolitiken till den viktigaste frågan inför valet 2026.

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk – originalet

Läs också:

Förskola gör att barn lär sig mindre och har fler beteendeproblem

Studie: Barn i pedagogisk omsorg hade högre välbefinnande och var bättre på socialt samspel

Ny dansk studie: Många positiva effekter för barn som får mer tid i en förälders vård

Jag bildade inte familj för att lämna bort mina barn så fort de fyllt ett år

Hemmaföräldern

Mamma till tre barn som arbetat för valfrihet i över 20 år och som aktivt arbetat för att stötta, inspirera och ge föräldrar modet att våga följa sin magkänsla och välja tid för barn och balans mellan familj och arbete.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *