Studie: Barn i pedagogisk omsorg hade högre välbefinnande och var bättre på socialt samspel
En nederländsk studie som jämfört barn som går i förskola, med barn som går i pedagogisk omsorg (familjedaghem/dagmamma) visar att barn som går i pedagogisk omsorg hade ett signifikant högre resultat av välbefinnande. Barnen hade också mer gynnsamma resultat för social-emotionell utveckling.
Vi vet från forskning om anknytning, neurobiologi och utvecklingspsykologi vad små barn behöver. De behöver närhet, kärlek, god omsorg, trygg anknytning och socialt samspel med en vuxen för att utvecklas optimalt och må bra. Det är kunskap som alla föräldrar bör känna till när de fattar beslut kring barnets första år och när de ska välja barnomsorgsalternativ så som: förskola, pedagogisk omsorg, eller hemmaomsorg.
Socialt samspel med en vuxen är grundläggande för att barn ska utveckla sociala färdigheter och samspelet är lättare att tillgodose i en mindre barngrupp. Den nederländska studien från 2022 visar att barn som hade sin omsorg i en mindre barngrupp och en mer personlig miljö utvecklade bättre sociala och emotionella färdigheter, jämfört med de barn som gått i förskola.
Socio-emotionell utveckling handlar om hur barn utvecklar förmågor att förstå och hantera sina känslor samt hur de interagerar med andra människor, så som:
1. Självreglering – Barnets förmåga att kontrollera sina känslor och beteenden i olika situationer.
2. Empati – Förmågan att förstå och känna med andra människors känslor.
3. Relationsbyggande – Barnets förmåga att knyta och underhålla relationer med andra, som att samarbeta, dela och kommunicera.
4. Emotionell medvetenhet – Hur väl barnet kan identifiera och uttrycka sina egna känslor.
Vi vet från hur det ser ut i skolorna idag att många barn är utagerande och har beteendeproblem, något som alltså kan bero på att de inte fått sina behov tillgodosedda under de första viktiga åren när själva grunden läggs.
Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk – originalet
Läs också:
Raset i förskolan går snabbt nu – därför måste valfriheten räddas kvar
Stina 95 år besöker familjedaghemmet Tinas Små kottar en gång i veckan
Värdegrundsarbete kan inte ersätta en vuxens vägledning i det sociala samspelet