FörskolahemmaföräldrarhemmaomsorgPedagogisk omsorg

Oroa dig inte – det går bra för hemmabarnen i skolan

Den vanligaste frågan föräldrar ställer när de bestämt sig för att vänta med eller hoppa över förskola helt är: ”Kommer mitt barn att halka efter”. Nej, ditt barn kommer inte att halka efter, utan lära sig de saker barn ska lära sig INNAN de börjar skolan. Allt det som små barn lär sig genom att få träffa andra barn och vuxna i olika åldrar i olika miljöer genom den fantastiska vardagspedagogiken.

Fokus idag har hamnat så mycket på att små ettåringar ska undervisas i förskolan att föräldrar känner oro när de väljer hemmaomsorg och ibland även när de väljer pedagogisk omsorg (dagmamma). Men tittar vi på hur barn lär sig saker och hur de utvecklas de första åren, så är det till exempel inte källkritik små ettåringar behöver lära sig, utan helt andra saker.

Jag kan absolut förstå tanken med att politikerna tänker att förskolan ska kvalitetssäkras och att det finns ett behov av att sätta upp mål för hur barnen ska utvecklas optimalt. Problemet är bara att man samtidigt stuvat undan forskning om anknytning, neurobiologi och utvecklingspsykologi, vilket gör att resultatet inte blir vad man tänkt sig.

Varför grundläggande kunskap om vad små barn behöver inte ska stuvas undan:

1. För att förstå när det är lämpligt att försöka lära barn vissa saker måste man ha kännedom om utvecklingspsykologi.

2. För att förstå hur barn ska vara mottagliga för att kunna ta in nya kunskaper, måste man också ha kännedom om anknytningen. Den måste nämligen vara i viloläge för att ett barn ska kunna ta in nya kunskaper och stressade små barn som lämnats utan att känna sig trygga har absolut inte sin anknytning i viloläge. Små barn behöver en trygg anknytningsperson som de vet finns där och som är lyhörd och svarar på barnets behov och det är näst intill omöjligt att åstadkomma i en stor barngrupp med få personal.

3. Finns inte kunskapen om neurobiologin och att den absolut största tillväxten av barnets hjärna sker mellan ett till tre års ålder och vad som krävs för att den utvecklingen ska vara gynnsam (närhet, kärlek, trygg anknytning, god omsorg och socialt samspel med en vuxen som är barnets trygga hamn och som vägleder barnet ut i världen) – så kommer inte heller barnet att utvecklas optimalt. Och dessutom riskerar hjärnans uppbyggnad att deformeras.

Skolresultaten i Sverige har sjunkit i över två decennier

Vi kan se att skolresultaten i Sverige sjunkit sedan OECD Pisa-mätningarna startade år 2000, även sedan man justerat för invandrarbakgrund och socioekonomiska faktorer. Den här nedgången i skolresultaten har skett samtidigt som alltfler barn gått i förskola allt tidigare, allt längre dagar och i större barngrupper med färre personal. Så svaret på frågan om barn missar något när de har hemmaomsorg är nej. Barnen får något mycket viktigt istället – en trygg grund att stå på och optimala förutsättningar för att sedan ta sig an nya kunskaper i skolan.

Lärarna kan vara ett problem när man valt bort förskola

Det absolut största problemet med att välja hemmaomsorg eller pedagogisk omsorg, eller för all del att välja att ha kortare dagar i förskola – är att det finns en stark övertro på förskolan hos lärarna i skolan många gånger. Det gör att de kan visa sig ha fördomar när de upptäcker att ett barn inte gått i förskola. Den äldre generationen som hade bred kunskap om barns utveckling och som sett skillnaden mellan hemmabarn och förskolebarn, vet att det går bra för hemmabarnen. Men de har numera gått i pension och ersätts av lärare som själva tillbringat långa dagar i förskolan och som sedan marinerats i förskolepropaganda. Dessa lärare kan tyvärr ibland ha fördomar mot hemmabarn och det är den absolut största riskfaktorn för barnets skolgång. Var därför ödmjuk som förälder och se till att hantera det här varsamt.

Förskolebarn har ett litet försprång när de börjar skolan men det är utraderat när de fyllt 12 år

NICHD-undersökningen visade att förskolebarnen hade ett litet försprång när de började skolan, men det var helt utraderat när barnen var 12 år gamla. Däremot var barnen som gått i förskola mer aggressiva och hade fler beteendeproblem och det var direkt relaterat till hur långa dagar barnen haft i förskolan. Ju längre dagar, desto aggressivare barn.

En ny studie från USA där man jämfört hemmabarn och förskolebarn från samma område visar också att de barn som till största delen fått tillbringa tid med sin egen familj, visade sig bli lyckligare och lärde sig mer. Samma sak visar många andra undersökningar, men dessa lyfts inte fram i Sverige.

Madeleine Lidman
Hemmaföräldrars nätverk – originalet

Läs också:

Forskare fascinerad att det syntes så tydligt att barnen haft hemmaomsorg

Det finns inte någon ditt barn vill vara med hellre än dig

Höga kortisolnivåer kan deformera uppbyggnaden av barnets hjärna

Därför har förskolebarn fler beteendeproblem

NICHD-studien – förskola kan vara skadligt för ditt barn

Förskola för de allra minsta. På gott och ont. Om riskerna med förskolan

IFAUs påstående om positiva fördelar för barn som gått i förskola saknar stöd i den forskning de presenterar

Ny studie från USA visar att förskolebarn lär sig mindre och får fler beteendeproblem

Ettåringar mår bäst av att slippa förskola

Därför är förskola inte bra för barns språkutveckling

Vill du läsa en samling av studier om förskolans effekt på barn så hittar du dessa här >>

Hemmaföräldern

Mamma till tre barn som arbetat för valfrihet i över 20 år och som aktivt arbetat för att stötta, inspirera och ge föräldrar modet att våga följa sin magkänsla och välja tid för barn och balans mellan familj och arbete.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *