Stina Eriksson 95 år besöker familjedaghemmet Tinas Små kottar en gång i veckan
Christina Eriksson, arbetade i förskola men kände att hon hade så många idéer hon ville förverkliga kring förskoleverksamheten, att hon hoppade av och startade eget. Idag driver hon pedagogisk omsorg (familjedaghem), tillsammans med en kollega i en lokal i Solna. Varje torsdag har de besök av Stina 95 år, som steker pannkakor och äter tillsammans med barnen.
– Jag vaknar varje morgon och är glad över att få gå till jobbet, säger Christina Eriksson som är utbildad barnskötare med lång erfarenhet från både förskola och pedagogisk omsorg.
Det är en torsdag i mars när jag kommer på besök till Tinas Små kottar. Glada barn som varit ute och lekt kommer nyfiket springande för att hälsa. I köket står Stina Eriksson 95 år och steker pannkakor och de ska snart sätta sig till bords.
– Christina hämtar mig varje torsdag med bil och skjutsar tillbaka mig sedan. Det är tryggt, säger Stina Eriksson som är mamma till Christinas före detta man.
Varje torsdag kommer Stina till Tinas Små kottar för att steka pannkakor och äta lunch med alla barnen. Det har varit samma rutin nu i 24 år, sedan verksamheten startade.
Vad är det bästa med att komma och steka pannkakor en gång i veckan?
– Det blir lite liv och rörelse och jag känner mig behövd och gör nytta, säger Stina.
Verksamheten följer Läroplanen
Tinas Små kottar följer Läroplanen som alla som arbetar i pedagogisk omsorg och de arbetar mycket med lärande via vardagspedagogiken. Alla barnen hjälps åt att ställa fram tillbehören på bordet när det är lunchdags. Fram på bordet åker pannkakor, skålar med sylt och vispad grädde samt vatten och mjölk.
– Kom och hämta era tallrikar nu, ropar Christina Eriksson och barnen ställer sig på led och hämtar tallrik, bestick och glas själva.
Vilka fördelar tycker du att det är med att ha Stina som extraresurs en gång i veckan?
– Det är trevligt och så får barnen träffa någon som är äldre och lära sig respekt och förståelse, säger hon.
Det har gått över två decennier sedan Christina Eriksson startade verksamhet i egen regi och de första åren hade hon sin egen hund, lagotton Cornelia med i verksamheten varje dag. Numera har de två undulathonor i verksamheten som har sin hemvist i lokalen och de har också ett akvarium.
Vad är det bästa med att bedriva verksamhet i egen regi?
– Även om vi följer läroplanen så är det så inspirerande att få utgå från sina egna intressen och värderingar, säger Christina Eriksson.
Lokalen delar hon med Jirawan Hallman (Jirawans trollungar). Jirawan har också en bakgrund inom förskolan men valde att starta eget. Deras lokal är mysigt inredd och barnen har tillgång till mängder av lekmaterial. Det finns en soffhörna, lekhörna och pysselhörna. Utanför lokalen har de odlingslådor där de planterar grönsaker och potatis på våren.
– Varje måndag går vi och sopsorterar, berättar Christina Eriksson, som tycker det är viktigt att lära barnen om natur och miljö.
En och samma trygga anknytningsperson under hela dagen
Till skillnad ifrån när hon arbetade i förskolan, så blir det numera samma barn hon tar hand om hela dagarna.
– Det gör att jag är med barnen hela dagen. De har en trygg anknytningsperson och när föräldrarna hämtar kan jag berätta hur dagen varit för deras barn, eftersom de varit med mig hela tiden, berättar hon.
Rörelse är ett viktigt inslag i verksamheten. Vintertid är de ute varje förmiddag och leker, åker pulka eller skridskor. Vår sommar och höst, är de oftast ute både förmiddag och eftermiddag och de har också ”röris” en gång i veckan i den lekpark som ligger närmast.
– När vi ska vara ute så tar vi med oss lunchen som jag förberett på morgonen och så äter vi utomhus, säger Christina Eriksson.
En gång i veckan har de också gruppverksamhet för de äldre barnen som är fem till sex år och just nu är det människokroppen som står på schemat. Verksamheten har barn i olika åldrar och flera gånger i veckan så träffar de några av Solnas övriga familjedaghem. Allt som allt har Solna 11 stycken pedagogiska verksamheter i privat regi. Många föräldrar som väljer pedagogisk omsorg gör de för att de inte vill sära på syskonen.
De äldre lär sig ta hand om de yngre, dela med sig av sina saker och får känna sig behövda
Vilka är fördelarna med åldersblandade grupper?
– Har du bara tvååringar så ska alla ha samma leksak. Det blir ständiga bråk. Med barn i olika åldrar så ser de yngre upp till de äldre och de äldre lär sig att ta hand om de yngre, dela med sig av sina saker och får känna sig behövda, säger Christina Eriksson.
Många utflykter till olika lekparker, till skogen, museer och teatrar är ett återkommande inslag i verksamheten och väldigt uppskattat av både föräldrar och barn. Ibland följer någon förälder med på de utflykter de gör.
Hur klarar ni av att vara ute så mycket med barnen i öppna miljöer. Springer de inte bort?
– Här gäller det att vara tydlig som pedagog. Vi är ju ute varje dag i samhället där allting sker. Det handlar om att gradvis lära barnen att bli mer självständiga. De måste alltid fråga mig om de vill gå någonstans. Ser jag att de glömmer, så får jag påminna och sakta men säkert lär de sig reglerna, berättar hon.
Oftast åker de kommunalt med buss, spårvagn eller tunnelbana när de ska någonstans.
– Jag är aldrig orolig när vi åker kommunalt, eftersom vi hela tiden tränar barnen, säger Christina Eriksson.
När lunchen är avklarad dukar alla barnen av bordet och bär ut sina tallrikar i köket. Sedan är det fri lek och barnen väljer olika lekar. Några bygger tågbana, andra bygger med duplo och några väljer att pyssla.
Stina Eriksson 95 år, hjälper till i köket efter lunchen och deklarerar bestämt att hon inte har några planer på att gå i pension från sitt uppdrag att steka pannkakor, utan hon kommer fortsätta arbeta så länge hon orkar.
Madeleine Lidman