Ny forskning om förskolan behövs
Nyligen gick Folkhälsomyndigheten ut med ett påstående att förskola är bra för barns psykiska hälsa och utveckling – och hänvisade till att de har gjort en sammanställning av aktuell forskning. En sammanställning som sägs bemöta den kritik som professor Ulla Waldenströms lyfte i sin bok ”Hur mår barnen i förskolan?” Hon tog upp det faktum att vi inte vet hur barnen mår i förskolan, eftersom det saknas forskning under de senaste 30 åren.
Tyvärr så handlar det inte om aktuell forskning i den sammanställning som Folkhälsomyndigheten och Sven Bremberg ligger bakom, utan det handlar om gamla studier som har paketerats om och sedan presenterats som en nyhet. Studierna bygger främst på undersökningar av barn som gick i förskola på 60-, 70- och 90-talet. Sedan jämförs bara dagisbarn (som det hette då) med barn som gått hos dagmamma. Av åtta studier är bara en svensk, övriga sju är från Danmark och Norge. Det gör att sammanställningen saknar relevans för vilken effekt dagens förskola, med stora barngrupper och få personal, har på barn i Sverige.
Läs mer >>
Läs också:
Professor: Problem med förskolan slätas över
Vi vet för lite om hur förskolan påverkar barn