| ||
Juni 2007 |
Ökning av funktionshinder som ADHD i skolan Antalet
elever med neuropsykiatriska funktionshinder, såsom ADHD, har ökat de
senaste tio åren. Det anser fyra av fem lärare i grundskolan, enligt
rapporten ”Tyst i klassen” som Riksförbundet Attention släpper nu. –
Skolans bristande resurser för elever med neuropsykiatriska
funktionshinder håller på att resultera i en ohållbar situation, säger
Ann-Kristin Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention. Enligt
den undersökning som Riksförbundet Attention gjort, anser 80 % av lärarna
i årskurs 1-6 att antalet elever med neuropsykiatriska funktionshinder
har ökat de senaste tio åren. 85
% av lärarna har minst en elev med neuropsykiatriskt funktionshinder. Nästan
var sjätte lärare (15 %) har tre eller fler elever som antingen fått
diagnos eller som enligt lärarna har tydliga tecken på neuropsykiatriskt
funktionshinder. Mer än varannan låg- och mellanstadielärare anser att
det bristfälliga stödet för elever med neuropsykiatriska
funktionshinder begränsar undervisningen. Den
generella kunskapsnivån om neuropsykiatriska funktionshinder är låg
bland lärare. 28 % av lärarna har ingen som helst utbildning om detta.
Det ingår i dag inte i grundutbildningen för lärare. –
Självklart ska det göra det. Undersökningen visar att 99 % av lärarna
vill att det blir obligatoriskt i lärarutbildningen, säger Ann-Kristin
Sandberg. Bakgrundsfakta:
•
Exempel på neuropsykiatriskt funktionshinder är ADHD (Attention
Deficicit Hyperactivity Disorder) som innebär betydande svårigheter med
koncentration och/eller överaktivitet. •
Andra neuropsykiatriska funktionshinder är Aspergers syndrom, dyslexi,
och Tourettes syndrom. •
Statistiskt finns det 1-2 elever i varje klass med neuropsykiatriskt
funktionshinder, men ingen vet hur stort mörkertalet är. •
Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för samtliga dessa
diagnoser. •
Attention organiserar brukare, anhöriga och personer verksamma inom området.
• 225 lärare i årskurs 1-6 har deltagit i enkäten.
|
|