Tillbaka

Hälsorisker med stora barngrupper och lite personal på dagis

 

Barngruppernas storlek och personaltätheten i förskolan är den kvalitetsfråga som har diskuterats mest under senare år. Att gruppstorlek och personaltäthet påverkar kvaliteten i förskolan har påvisats i forskningen. Särskilt nämns att låg personaltäthet och stora barngrupper kan ha negativa effekter på barns språkutveckling, samspelet mellan barn och vuxna, flickors och pojkars identitetsutveckling och relationer och på den dagliga miljön i form av stress, buller och konflikter. Gruppstorlek tycks ha större betydelse än personaltäthet.

 

Av Skolverkets rapport Barn, elever, personal och utbildningsresultat (Rapport 259 år 2005) som avser förhållandena hösten 2004, framgår att siffrorna i stort sett är oförändrade mot tidigare. Således är antalet barn per avdelning i förskolan i genomsnitt 17,8 och antalet barn per årsarbetare i förskolan i förskolan i genomsnitt 5,4.

 

Källa: Regeringens utredningsmaterial

 


 

Första sidan