| ||
Mars 2010 |
Förskola för de allra minsta - På gott och ont
Måndagen
den 22 februari presenterade författarna Magnus Kihlbom, Birgitta Lidholt
och Gunilla Niss boken ”Förskola för de allra minsta – På gott och
ont”, för föräldrar och förskolepersonal i ABF-huset. I boken
redovisas aktuell forskning inom neurobiologi, utvecklingspsykologi,
anknytningsteori och pedagogik och vilken negativ påverkan det har på små
barn att vistas i förskolan med dagens stora barngrupper och få
personal. Samtliga författare till boken, känner stor oro för hur de
yngsta barnen har det i förskolan idag. -
Barn under tre år i förskolan har inte utvärderats, enligt
Socialdepartementet – ”de kan ändå inte prata” är
Socialdepartementets förklaring, säger Gunilla Niss legitimerad
psykolog, som arbetar inom förskolan. Hon
är upprörd över att dagens situation med stora barngrupper och få
personal, får fortsätta trots att ingen tycker att det är bra. -
I en barngrupp för ett- till treåringar kan det ofta vara 18 barn och
upp till 26 barn. Förr sa man ”nu är gränsen nådd” – då
handlade det om 18 barn. Idag är det normen, säger Gunilla Niss. I ett- och tvåårsåldern utvecklas barnets hjärna snabbare än någonsin senare i livet. Den påverkas starkt av den känslomässiga relationen till de vuxna som är viktiga för barnet, i första hand föräldrar men för förskolebarnen också personalen i förskolan. Samspelet och anknytningen – kvaliteten i relationen – har en grundläggande betydelse för barns sociala, emotionella och intellektuella utveckling. -
Kommunerna kan inte betros med att reglera barngruppernas storlek. De nya
kunskaperna kring små barns utveckling måste in i Läroplanen, säger
Magnus Kihlbom psykoanalytiker och barnpsykiater. Magnus
Kihlbom berättar vidare att biologi och psykologi går hand i hand. När
barnet föds är hjärnan programmerad att söka kontakt. Hjärnans
utveckling formas av samspelet och anknytningen till en vuxen och de tre första
åren är de viktigaste för hjärnans utveckling. Barnet behöver inte
undervisas det behöver ”bara” samspel med en vuxen, för att lära
sig saker. Det
som påverkar barnens utveckling i förskolan är; -
Barngruppens storlek -
Personaltätheten -
Kontinuiteten i vuxen-barn-relationen Barngrupperna
idag är alldeles för stora.
1972
var rekommendationen att barngruppen skulle vara maximalt 10-12 barn i ålder
0-2 ½ år. 1984
tog kommunerna över ansvaret och därefter har det inte funnits några
normer alls. Skolverket gick dock ut 2005 och rekommenderade att
det ska vara maximalt 15 barn i en barngrupp. Personaltätheten
är alldeles för låg
och barnen blir istället hänvisade till varandra.
För att barnet ska kunna ta in
nya kunskaper, så krävs det att de får en chans att göra det i det
sociala samspelet med en vuxen och där är andelen barn per personal avgörande.
-
Vid ett tillfälle såg en pedagog i en stor barngrupp som dansade runt
med ett barn, samtidigt som fem barn stod passiva runtomkring, utan att
delta i leken.
Kontinuiteten är ett problem i förskolan med tanke på att det finns få yrkesgrupper som är så sjuka som pedagogerna i förskolan.
-
Det
skadar anknytningen när personalen ofta är borta och det hela tiden
kommer in nya vikarier, säger Gunilla Niss. Situationen
för barnen är mycket bekymmersam. Barnen socialiseras i samspel med en
vuxen och det är mellan ett – tvåårsåldern som empati, inlevelseförmåga,
allt det som sitter i frontalloberna, utvecklas. I en stor barngrupp där
det inte finns vuxna som hinner eller har möjlighet att samspela med
barnet, så får det negativa konsekvenser för barnets utveckling. - Det är förvånande att inte föräldrar går ihop och protesterar, säger Magnus Kihlbom.
Alla
anser de att situationen i förskolan har varit alarmerande sedan
1990-talet. -
Det har tagit så här lång tid för oss att få ut den här
informationen, eftersom vi inte velat skapa oro eller ge föräldrar
skuldkänslor, säger Gunilla Niss. Bristen
på vuxenrelationer får naturligtvis konsekvenser för det lilla barnet
som har extra stort behov av att få den närhet och bekräftelse som det
har rätt till. Och enligt Gunilla Niss kan reaktionerna hos barnet visa
sig på olika sätt. -
Det som händer i en stor barngrupp med få personal, när barnet inte
blir sett, är att barnet reagerar antingen med överaktivitet eller
passiv resignation, säger hon. Som
en förklaring till dagens moment 22 där ingenting händer och inga
protester hörs varken från föräldrar eller personal, ser de ”den ömsesidiga
pakten av hänsyn” – som en förklaring. ”Personalen vill inte säga
något för då riskerar de att ge föräldrarna skuldkänslor och föräldrarna
säger inte något eftersom de ser att personalen sliter i den stora
barngruppen och gör sitt bästa”. -
Personalen i förskolan drabbas också hårt av de stora barngrupperna och
en tredjedel av all personal idag är i riskzonen för
utmattningsdepression, säger Birgitta Lidholt. Nu
hoppas alla tre att politikerna ska kunna ta till sig de nya rönen kring
hur betydelsefull anknytningen är och vikten av goda relationer samt
fakta och forskning som finns kring affektteorier, neurobiologi,
utvecklingspsykologi – allt det sammantaget bör vara grunden för vilka
praktiska konsekvenser det bör få för utformningen av verksamheten. Birgitta Lidholt skräder inte orden när hon beskriver situationen för de allra minsta i förskolan.
-
Det
vi ser liknar strukturell barnmisshandel. Barnen som inte blir sedda och
bekräftade får dåligt självförtroende, säger hon. När
föräldrar och pedagoger slår knut på sig själva för att inte såra
eller ge varandra skuldkänslor så blir naturligtvis barnen lidande. Det
gör att ingen vågar se problemen eller göra något åt dem. Det som står
i ”Förskolan för de allra minsta”, visar att det är hög tid för föräldrar,
men även för förskolepersonalen, att ta av sig skygglapparna och våga
se problemen med dagens stora barngrupper och få personal – och sätta
igång och göra något åt det. Och det är precis vad Magnus Kihlbom,
Birgitta Lidholt och Gunilla Niss hoppas ska ske nu. Madeleine
Lidman Läs också:
Magnus Birro kommenterar boken
|
|